home
o autorovi
dila
provedeni
ukazky
cd a dvd
galerie
kontakt
kontakt

english

 
 
Apokalypsa v Kamenické Stráni - provedení v pražském Rudolfinu
 
1
   
 

Provedení Apokalypsy v Kamenické Stráni Miloše Boka, pod vedením dirigenta Manfreda Honecka, v pražském Rudolfinu vyvolalo mnoho reakcí, myšlenek, nezodpovězených otázek. Proto vznikla tato stránka, která by měla dodat potřebné informace - jinak těžko dostupné.

   
 

<- zpět

   
 

- příspěvek Ondřeje Vrabce do časopisu Harmonie před premiérou Apokalypsy

   
 

Na druhý březnový týden připravuje Česká filharmonie program, který by mohl nést ideový podtitul „Manifest víry“. Manifest víry v Boha, víry v člověka, víry v životní poslání a víry v lidské dílo. Zbožně založený rakouský dirigent Manfred Honeck, jehož koncerty s duchovní dramaturgickou linií se pražskému publiku v poslední dekádě nejvíce vrývaly pod kůži, si pro svou labutí píseň ve funkci hostujícího dirigenta České filharmonie zvolil světovou premiéru oratoria Apokalypsa v Kamenické stráni jiného hluboce věřícího muže, českého umělce Miloše Boka. Málokteré jméno vzbuzuje při vyslovení na domácí hudební scéně rozporuplnější reakce. Hudební obec rozdělilo na tábor nadšených obdivovatelů a zarytých odpůrců již v 90. letech minulého století, kdy autor veřejně uváděl své první velké duchovní partitury, především pak 1. díl trilogie, kterou Apokalypsa v Kamenické stráni uzavírá – oratorium Skřítkové z Křinického údolí. V reakci na obecné odmítnutí oficiálními hudebními kruhy si zvolil svou křížovou cestu, stáhl se do ústraní a usadil se v Močidleci, zapadlé vísce na pomezí Plzeňského a Karlovarského kraje, kde své církevní obci dodnes slouží jako varhaník a regenschori. Nepřestal ovšem tvořit a bez vyhlídky na veřejné uvedení dále stavěl svá monumentálně koncipovaná díla. Díky nezištné pomoci obdivovatelů a přátel z řad hudebníků v čele s hornistou Radkem Baborákem, v průběhu let natočil v přesunutém mosteckém kostele alespoň reprezentativní výběr ze svých hlavních děl na několik CD. Jeden z těchto nosičů našel skrze členy České filharmonie cestu k stálému hostujícímu dirigentovi a zřejmě i přímo k jeho srdci. Manfred Honeck v minulosti již několikrát neochvějně demonstroval, že je bez váhání připraven poskytnout uměleckou záštitu dílům, jejichž autoři jsou opomíjení, nebo rovnou zapomenutí, pokud je považuje za duchovně a emočně silná. Jakkoli uměleckou hodnotu díla, tím spíše z historického pohledu, nedefinuje postoj odborné veřejnosti, těžko mohl autor získat schopnějšího advokáta pro obhajobu svého díla při prvním provedení. Dá se totiž jen stěží předpokládat, že by zástupci hudební kritiky a skladatelské obce dorazili do Rudolfina se špatně ořezanými tužkami a bez zápisníků... Fakt že Miloš Bok je v oblasti skladby autodidaktem, že neskrývá svou uměleckou inspiraci velkými hudebními zjevy 19. a 20. století v čele s Wagnerem a Brucknerem a stejně otevřeně prezentuje svou víru v Boha i neučesanou kritiku společenského úpadku mravního v době, v níž forma převládá nad obsahem, poskytne jistě vítané střelivo do hlavní mnoha kanónů, lafet a ručnic. Ale stejně jako v dobách minulých to budou především sami hudebníci a posluchači, jejichž zájem rozhodne o budoucím osudu díla v dlouhodobém měřítku. Nenechte si ujít příležitost být u toho! Ať už Apokalypsu v Kamenické stráni shledáte strhujícím dílem svébytného génia, nebo eklektickým a velikášským kusem reprezentanta „katolického kýče“ (Pavel Haas), tento koncert České filharmonie ve vás bezpochyby zanechá dojem.

Ondřej Vrabec

- Ondřej Vrabec (nar. 1979), dirigent a hornista, asistent šéfdirigenta a první hornista České filharmonie.



   
 

<- zpět

 



copyright: Miloš Bok, všechna práva vyhrazena
webmaster: Petr Postl
design © 2008 Přemysl Havlík